نمایش پست تنها
قدیمی 18-04-2011, 08:19 AM   #1
شقایق
(کاربر باتجربه)
 
شقایق آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Nov 2010
نوشته ها: 113
Icon18 فدراسیون بسکتبال


فدراسیون بسکتبال



اطلاعات عمومی:


ورزش بسکتبال يک بازي گروهي و هيجان آوري است که در آن بازيکنان بايد داراي سرعت عمل و تحرک بسيار باشند . خصوصياتي چون آمادگي جسماني ، وقت شناسي ، همکاري ، گذشت ، سرعت و دقت و همچنين ابتکارات و فنوني که ورزشکاران از خود بروز مي دهند اين بازي را مفرح و شادي آن را لذت بخش مي نمايد.

بازي بسکتبال توسط دو تيم پنج نفره انجام مي شود . هر تيم از 5 يار ذخيره براي تعويض بازيکنان اصلي استفاده مي کند . زمان بازي 40 دقيقه است که به دو وقت 20 دقيقه اي تقسيم مي شود و بين اين دو وقت ، به بازيکنان 10 دقيقه استراحت داده مي شود . در شروع هر بازي داور در دايره وسط زمين بين دو بازيکن از دو تيم مي ايستد و با پرتاپ توپ به هوا بازي را افتتاح مي کند .

هدف هر تيم از انجام بازي کسب امتياز از طريق انداختن توپ در داخل حلقه تيم مقابل مي باشد ، لذا تاکيد فراواني بر روي توسعه مهارتهاي پرتاپ صورت مي گيرد . هر توپي که از حلقه حريف عبور مي کند گل ناميده مي شود . ارزش هر گل دو امتياز و هر گلي که از طريق پنالتي زده مي شود يک امتياز محسوب مي گردد . پرتابهايي که از پشت خط سه امتيازي منجر به گل شود سه امتياز در بر خواهد داشت . پس از گل شدن توپ يکي از بازيکنان تيم گل خورده توپ را ظرف مدت 5 ثانيه از پشت يا ازروي خط انتهايي زمين به داخل زمين مقابل پاس مي دهد .



بطور کلي هيچ يک از بازيکنان تيم نمي توانند توپ را بيش از 5 ثانيه نزد خود نگه دارند . در اين بازي بازيکنان مي توانند پاس بدهند ، پرتاب کنند ، ضربه بزنند و يا اينکه توپ را دريبل کنند.

مي باشد وليکن بازيکنان حق گرفتن يکديگر و يا هل دادن ، حمله کردن و يا دويدن با توپ را ندارند و نمي توانند از جلو گرفتن بازيکن تيم مقابل با دست ، شانه ، با سر و يا زانو جلوگيري نمايند . در هر نيمه بازي تيمي که در وقت قانوني امتياز بيشتري آورده باشد برنده شناخته مي شود .



زمين بازي بسکتبال مستطيل شکل است که بر اساس استاندارد بين المللي داراي 28 متر طول و 15 متر عرض مي باشد و خطي در وسط زمين دو نيمه آن را از هم جدا مي کند .

در ميانه زمين دايره اي به شعاع 80/1 متر رسم مي گردد ، در دو انتهاي زمين و در زير حلقه محوطه اي به شکل ذوزنقه 80/5 متر است و دايره اي به شعاع 80/1 متر بر قاعده کوچک آن رسم شده است .


بطور کلي ابعاد استاندارد زمين بازي بسکتبال به شرح زير مي باشد :


طول 28 متر


عرض 15 متر


فضاي اطراف حداقل 50/2 متر


جايگاه داوران و تيم ها حد اقل يک متر که فدراسيون بسکتبال ايران فاصله 2 متر را توصيه مي کند .


ابعاد کلي مورد نياز:


طول 10/30 متر تا 10/32 متر


عرض 10/19 متر تا 10/20


ارتفاع حد اقل 7 متر


فاصله نيمکت ذخيره ها تا ميز داوران و وقت نگهدار 3 متر و تا صندلي تعويض 2 متر مي باشد .

ورزش بسکتبال از جمله ورزشهايي است که تعداد تماشاچي آن روز به روز افزون تر مي گردد در نتيجه استاندارد فضاها براي جايگاه تماشاچيان رو به افزايش است . اغلب فدراسيون هاي بسکتبال هاي کشور نفر پيشنهاد مي نمايند . در بازيهاي کشوري حد اقل ظرفيت تماشاچي 1500 صندلي در مسابقات بين المللي و قاره اي حدود 8000 نفر و بيشتر توصيه شده است . بهترين زاويه ديد براي تماشاچيان ، مشاهده بازي از طرفين زمين است ، زيرا در دو طرف انتهاي زمين ، تخته هاي بسکتبال مانع از ديد کافي مي شود . حد اقل فاصله اولين رديف تماشاچي تا زمين بازي 2 متر مي باشد .


تجهيزات مورد نياز :

- توپ : توپ بسکتبال کره اي شکل بوده و از جنس چرم ، پلاستيک و يا مواد مصنوعي ساخته مي شود . محيط توپ نبايد از 75 سانتيمتر بيشتر باشد . همچنين وزن آن نبايد کمتر از 600 گرم و يا بيشتر از 650 گرم باشد . ميزان فشار هواي داخل توپ بايد به حدي باشد که در صورت رها شدن از ارتفاع 80/1 متر ، پس از اصابت به زمين کمتر از 20/1 و بيشتر از 40/1 متر از زمين بلند نشود .

تلفن


2۲258115

دورنگار


2۲251489

آدرس


مجموعه ورزشي شهيد كشوري


رئيس فدراسيون


محمود مشحون

شقایق آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول