نمایش پست تنها
قدیمی 12-12-2010, 03:42 PM   #1
شقایق
(کاربر باتجربه)
 
شقایق آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Nov 2010
نوشته ها: 113
Icon133 انواع قايق‌ها و تجهيزات رفتينگ



انواع قايق‌ها و تجهيزات مورد استفاده در رفتينگ


انواع قایق های مورد استفاده در رفتینگ (White Water Rafts):


کلک ها یا قایق های رفتینگ اولیه ساده ترین شکل حمل و نقل انسان در آب بوده اند. در زمان هاي قديم برای ساختن کلک ها تنه و شاخه درختان و یا نی ها را به هم می بستند. کلک های امروزی از محفظه های لاستیکی بادی مجزا از هم تشکیل شده است(لاستیکی چند لایه، بسیار بادوام با قالیت انعطاف زیاد). طول قایق ها از ۳/۵ تا ۶ متر و عرض آنها بین ۱/۸ تا ۲/۵ متر می باشد. ظرفیت این نوع قایق ها بین ۴ تا ۱۲ نفر است.



به قایقی که از آن برای حمل قایقرانان استفاده می شود "قایق پاروزنی" یا "Paddle Raft " و قایقی که تدارکات و بار را حمل می کند "قایق تدارکات" یا "Cargo Raft " گفته می شود.


انواع قایق های رفتینگ:

1. قایق پاروزنی مخصوص سفرهای ماجراجویانه سنگین
2. قایق پاروزنی مخصوص مسابقات ورزشی (اسلالوم Slalom ، سرعت Sprint و مسافت Downriver )
3. قایق پاروزنی مخصوص رودخانه هایی با امواج آرام (حداکثر درجه۲)
4. قایق های پاروزنی باریک مخصوص رودخانه های کم عرض و کم عمق


سایر قایق های مرتبط با رفتینگ:


1. کایاک (Kayak ): قایقی یک نفره می باشد که قایقران با استفاده از پارویی دو کفه ای آن را هدایت می کند. کایاک سواری در امواج خروشان رودخانه ها بسیار سخت بوده و نیاز به تمرین فراوان دارد. در سفرهای رفتینگ در عقب و جلوی قایق مسافران حرکت کرده به عنوان راهنما و جلودار و نیز امداد و نجات مسافرانی که در آب می افتند عمل می کند. این قایق ها خود انواع بسیار متنوعی دارند:کایاک نجات (Rescue/Safety Kayak )، کایاک پرش از آبشار(Creek Kayak ) ویژه ماجراجویان، کایاک حرکات نمایشی (Play Kayak )، کایاک سرعت (Race Kayak ). شکل این قایق ها با یکدیگر بسیارمتفاوت بوده و هر یک برای هدفی خاص طراحی شده اند.



2. کاتارفت (Cataraft ): این نوع قایق ها خود انواع مختلفی داشته و بیشتر برای حمل بار مورد استفاده قرار می گیرند. البته نوعی از این قایق که کاتاماران (Catamaran ) نام دارد توسط دو یا چهار قایقران که در دوطرف قایق می نشینند هدایت می شوند.



3. کایاک های بادی و قایق های نجات (Inflatable Kayaks & Rescue Boats ): از این قایق ها معمولا برای امداد و نجات استفاده می شود و ظرفیت آنهابین ۱ تا ۳ نفر می باشد.





تجهیزات رفتینگ (Rafting Equipments ):

علاوه بر قایق، تجهیزات تخصصی زیادی می بایست مورد استفاده قایقرانان، راهنمایان و گردانندگان این نوع سفرها قرار گیرد که شامل دو بخش است:


تجهیزات انفرادی:

* پارو
* جلیقه نجات
* کلاه ایمنی
* لباس مناسب قایقرانی
* بادگیر
* کیسه ضد آب
* کیسه خواب (برای سفر های بیش از یک روز)





تجهیزات گروهی:

* قایق
* جعبه کمک های اولیه
* طناب نجات
* کیسه ضد آب
* تلمبه
* چادر آشپز خانه و تدارکات
* چادر توالت
* چادر سایه بان و ضد باران
* چادر مسافران و کادر
* تجهیزات کامل آشپزی و ظروف غذا خوری
* مواد غذایی
* پارو اضافه



شقایق آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول