ورزش، سایت تخصصی رشته های ورزشی

ورزش، سایت تخصصی رشته های ورزشی (http://sport.harferooz.com/index.php)
-   آیکیدو (http://sport.harferooz.com/forumdisplay.php?f=8)
-   -   ماتسوکا و استیون سیگال آیکیدو (http://sport.harferooz.com/showthread.php?t=710)

bahar 13-11-2010 08:18 AM

ماتسوکا و استیون سیگال آیکیدو
 


ماتسوکا و استیون سیگال آیکیدو

تاریخچه آیکیدوی سیگال در ژاپن شروع شده و بسیار مرتبط با رزمی کار مشهور به نام هاروماتسوکا (Haruo Matsuka) می باشد.


http://sport.harferooz.com/photos/im...77315f1397.jpg




سال ۱۹۶۷، یک استاد ۲۳ ساله هنرهای رزمی آمریکائی به نام استیون سیگال مدرسه آیکیدو را در بخش آرامی از اوزاکای ژاپن راه اندازی کرد. این اولین دوجو در سرزمین خورشید تابان بود که به دست فردی آمریکائی افتتاح شد که خود ارادت کیشومارو اویه شیبا (Kishomaru uyeshiba)، پسر بنیانگذار آیکیدو یعنی موری هی اویه شیبا (Morihei uyshiba) را به دست آورده بود. چندین سال بعد، اکثر فیلم های سیگال بر جلب توجه عموم به ”ذوق و استعداد“ او در هنرهای رزمی متمرکز شده بود.

تاریخچه آیکیدوی سیگال در ژاپن شروع شده و بسیار مرتبط با رزمی کار مشهور به نام هاروماتسوکا (Haruo Matsuka) می باشد. رابطه بین سیگال و ماتسوکا همزمان با تن شین دوجو (Ten shin dojo) شروع شد که به معنای ”قلب بهشت و زمین“ می باشد. وقتی که ماتسوکا تصمیم گرفت که استادان ارشد ژاپنی را در ناحیه ژاپنی را در ناحیه کانزای نزدیک اوزاکا ملاقات کند ۱۵ سال داشت. جستجوی او با دیدن سیگال متوقف شد.

چرا ماتسوکا مربی آمریکائی را انتخاب کرد در حالی که می توانست مربی ارشد ژاپنی را برگزیند؟ وی در پاسخ می گوید: ”من قصد داشتم جدیدترین تمرین دوجو را مطالعه کنم“. ”فنونی که در خیابان اجراء می شدند“. بسیاری از دوجوهای دیگر بسیار انفعالی بودند.

من از نمایش آیکیدوی سیگال هم هیجان زده شده بودم“. ماتسوکا تبدیل به شاگرد سیگال شد و به مدت ۲۰ سال در ژاپن نزد وی هنرهای رزمی آموخت تا وقتی که سیگال اعلام کرد او باید به ایالات متحده بود. ماتسوکا می گوید: ”وی حدود یک سال در تائو، نیومکزیکو ماند و سپس به لوس آنجلس رفت“.

سال ۱۹۸۴ سیگال سن سی به من تلفن کرد. من تازه دانشکده را تمام کرده بودم. سیگال از من خواست که به او در لوس آنجلس ملحق شوم. جائی که دوجو را در آنجا ساختند. وقتی که به لوس آنجلس آمدم، سیگال سن سی با جیمز کوبورن (James cobum) رابطه برقرار کرده و این امکان برای ما فراهم شد تا در نمایش ”مری گریفین“ (Mey Griffin) ظاهر شویم.

سیگال و ماتسوکا برخی فنون را به نمایش گذاشتند و مخاطبین هم شدیداً تحت تأثیر قرار گرفتند. تعبیر و تفسیر بی رحمانه سیگال از هنر رزمی جانی تازه در جهان آیکیدو من جمله بسیاری از استادان ژاپنی در ایالات متحده دمید. هنوز هم سیگال و ماتسوکا کار نمایش اجراء کردن در برابر هزاران نفر در برخی مراسم و فیلم های ماهرانه را ادامه می دهند.

در سال ۱۹۸۶، نماینده هالیوود به نام مایک اووتیز (Mike Ovitz) با سیگال ملاقات نمود و در مدرسه او شروع به یادگیری کرد.

اوویتز در حالی که شدیداً تحت تأثیر توانائی سیگال قرار گرفته بود، فکر کرد که مربی او پتانسیل لازم برای ستاره سینما شدن را دارد. در سال ۱۹۸۷ ترتیبی داد تا سیگال و ماتسوکا به استودوی برادران وارنر (warner) بروند، جائی که ۱۵ کارگردان فیلم بی صبرانه منتظر دیدن نمایش آیکیدو بودند. نتیجه آن قرارداد چند میلیون دلاری بود. ماتسوکا اظهار می دارد: ”این تنها زمانی بود که من سیگال سن سی را کمی نگران می دیدیم“.

کارگردانان نزدیک تشک نشستند. ماتسوکا می گوید: ”سیگال به من دستور می داد هر بار که روی زمین می افتادم جلوی یکی از کارگردانان خاص بیفتم“. مشخص بود که او تصمیم گیرنده اصلی بود.

کار نمایش بعد از ۵ دقیقه خاته یافت و رأی نهائی اعلام شد. سیگال در اولین فیلم خود به نام بالاتر از قانون مثل ستاره درخشید. مابقی تاریخچه فیلم است.

ماتسوکا از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۷ به عنوان مربی اصلی در تن شین دوجو خدمت کرد و سپس برای آموزش کمربند مشکی های رتبه دهم به ژاپن سفر کرد. اواخر سال ۱۹۹۹، ماتسوکا به کالیفرنیا برگشت و دوجو آیکیدو دوشینوکای را در شهر کالور افتتاح کرد.

● بهترین پرتاب یا ضربه

سایو ناکه (Sayu Mage) یکی از حرکات آیکیدوی مورد علاقه ماتسوکا در دفاع شخصی است. معنای آن به سادگی یعنی ”ضربه چپ - راست“. توجه نمائید که بسیاری از کلمات ژاپنی را به دو روش و براساس نوع تلفظ آنها به صورت زبان مادری یا کانجی می توان گفت. بسیاری از آنها با هیاری - میگی آشنا هستند که در ژاپنی به معنای ”چپ - راست“ می باشد اما افراد کمتری می دانند که وقتی از حروف چینی استفاده می شود تلفظ به ”سایو“ تغییر می یابد.

همانند بسیاری از فنون آیکیدو، سایوناگه برای پاسخ دادن به سطوح مختلف تهدید از حمله ساده گرفته تا مله مسلحانه، طراحی شده است. برای نشان دادن مهارت خود، ماتسوکا به حریف خود تعظیم کرد سپس اجازه می دهد که مچ دستش از همان طرف چنگ زده شود. به آرامی با یک حرکت تنکان (چرخش) یک گام به جلو برداشته و خود را از خط حمله دور می کند در حالی که همواره در تمس با دست چنگ زده حریف می باشد.

همین که می چرخد و قبل از استفاده از دست دیگرش، مچ دست خود را شل می کند. سپس بازوی آزاد خود را بالا آورده تا چانه حریف خود را بالا برده و او را به سمت عقب هُل بدهد. همزمان، خودش نیز به جلو می رود. اساساً حرکت او تعادل حریف را به سمت چپ برده در حالی که نیرو به سمت راست برگشته و در همین لحظه حرکت سایو با ضربه چپ - راست را اجراء می کند.

ماتسوکا می گوید: ”این پایه و اساس فرم در سایوناگه است اما به دلیل سادگی نمی توان آن را تعیین کرد“. بسیاری از مردم فرم پایه پرتاب و ضربه زدن را با یک دست دیده اند و فکر می کنند که آیکیدو فقط در محیطی با یک حریف همکار اجراء می شود. اما تکنیک مزبور با هر دو دست و برخی ضربان دیگر هم قابل اجراء می باشد“.

تفاوت بین این شیوه خاص سایوناگه و موارد متنوع مورد استفاده در حملات دیگر همگی در اطراف فنون ورودی و نقل و انتقالات دور می زند. وی سپس همان ضربه را در قبال یک سری حملات از سوی حریف اجراء کرده که همهٔ آنها در جهات مختلف اعمال می شد. ماتسوکا می گوید: ”اگر نحوه ترکیب و هماهنگ کردن حملهٔ حریف خود را بدانید، به راحتی قادر به کنترل او و ضربه زدن به او بدون توجه به زاویه ای خاص خواهید بود“.



اکنون ساعت 05:58 PM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3 می باشد.

Powered by vBulletin Version 3.8.12 by vBS
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

Free Persian Language By Harfe rooz Ver 3.0